Adanzz Hanzz's

Portfolio

fakta yang mungkin anda kurang tahu @#$??

1 comment

Fakta yg mungkin anda x penah dengar

fakta-fakta yang jarang-jarang korang dengar

1)bom nuclear yang meletup di hiroshima dan nagasaki diberi nama 'fat man' dan 'little boy'.

2)bom terkuat di dunia ,bom hidrogen yang diletupkan di Socorro, New Mexico, diberi nama 'trinity'.namun ianya diharamkan penggunaannya sejurus selepas mereka selesai meletupkannya.

3)batu @ galian yang menyerap radiasi bom 'Trinity' dinamakan 'Tritenite'

4)mata yang anda lihat pada watak kartun@anime jepun sebenarnya berasal dari mata ikan.

5)gelaran 'TUN' adalah gelaran yang paling tinggi sekali justeru ianya tidak boleh dikurniakan kepada lebih dari 25 penerima yang masih hidup.


6)TUN Abdul Razak Hussein dan Tun Hussein Onn adalah antara penuntut silat seni gayong yang paling dikenali ramai.

7)kebanyakkan barangan global dihasilkan di malaysia. Antaranya adalah chip Intel Pentium (ya..yang ada dalam komputer dan laptop anda tue...).

8)ramai yang mengatakan album siti nurhaliza adalah yang paling laris di malaysia tapi kumpulan nashid Raihan adalah pemegang rekod sebenar bagi album terlaris di malaysia dengan jualan 700,000 unit album 'Puji-Pujian'

9)restoren mcdonald's adalah pembekal mainan paling banyak di dunia.

10)cuba teka binatang apakah yang paling berbahaya di dunia..singa?,gajah?,ular?,jerung?,.semuanya salah.jawapan sebenarnya adalah lalat.(yer lalat yang selalu hinggap kat makanan korang tue) kerana lalat selalu hinggap dekat 'buangan' haiwan lain dan menyebarkan lebih banyak penyakit berbanding binatang lain.

11)super glue sebenarnya dicipta dengan tidak sengaja.saintis sebenarnya mahu mencipta bahan yang menyalut bahan optic (seperti contact lenses) dengan meletakkan super glue antara dua prism dan menghalakan lampu padanya.namun apabila saintis itu cuba mengasingkan kedua-dua prism tersebut ia tidak dapat dipisahkan (mujurlah dia tak teruskan ujikaji nie kalau tidak hancus mate pengguna contact lenses iyer??)

12)ramai orang setuju yang sebenarnya beruk lebih kacak dari manusia.anda tidak percaya?cuba anda tanya pada seseorang 'antara aku dengan beruk mane satu lebih kacak?'
(jika ada antara mereka jawap 'anda',mereka adalah antara orang yang paling baik hati.hehehe)
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

1 comment: